Manifestácia života, spoločensko-politické témy a spytovanie hodnôt na hrane. Rasizmus, vojna, AIDS a trest smrti. Šok, strach, znechutenie, prekvapenie. Veľmi nezvyčajné reklamy s ešte nezvyčajnejším spojením tém a produktu samotného. Benetton, predajca svetrov a džínsov prekopal svet tradičnej reklamy od základov a stal sa unikátnym hovorcom toho, o čom sa nemalo hovoriť...
Za jednými z najoriginálnejších a najambicióznejších reklamných kampaní stál nik iný ako taliansky fotograf Oliviero Toscani, ktorý povedal: ‘’ Zistil som, že reklama je najsilnejšie médium, aké dnes exituje, takže sa cítim zodpovedný urobiť viac ako iba povedať ‘Náš sveter je pekný.’ ’’.
Jeho fotografie kritizujú sociálnu realitu no napriek tomu predávajú. Tento originálny priekopník reklamy spojil ekonomický aspekt reklamy s tým sociálnym a vymyslel takzvanú reklamu ‘’tretieho druhu’’, v ktorej je prepojená originalita a redefinícia v spôsobe spojenia nespojiteľného. Išlo o takzvané myslenie bez hraníc a funkčnej schopnosti prisudzovať veciam nové funkcie.
Toscani použil svoju reklamu na riešenie rasizmu pri mnohých príležitostiach.
Reakcia na AIDS krízu.
Benetton hovorí: „Fotografia novonarodeného dievčatka, Giusy, bola zamýšľaná ako životná hymna, ale bola jedným z najcenzurovanejších vizuálov v histórii reklám Benetton. V oblasti reklamy, tradične okupovanej pretvárkou, spôsobil výbuch skutočného života.
Mladý kňaz a mníška bozkávajúci sa
Trest smrti. Téma, ktorá je oveľa spornejšia než akákoľvek z tých, ktoré sme kedy videli.
Je dôležité spomenúť, že aj keď boli Toscaniho kampane netradičné, šokujúce a nemenej riskantné, priniesli svoj úžitok nie len celospoločensky, ale aj komerčne a ekonomicky. Dokázali, že kontroverzná reklama môže fungovať v praxi a prináša oveľa viac ako sa od reklamy čakalo. Originálna reklama Benettonu jednoznačne útočila na pozornosť a budovanie povedomia značky a to veľmi úspešne. Z marketingového hľadiska priniesla Benettonu úspech aj ich vytrvalosť a zachovanie konceptu, ktorý budoval firemnú identitu dlhodobo konzistentnou formou komunikácie.
Benetton ukázal svetu marketingu, že non-konformita sa vypláca… alebo aj ‘’Keď sa nevystavuješ nebezpečenstvu a neodvážiš sa ísť neznámym smerom, vytvoríš iba to, čo tu už bolo a prepadneš zvykom a klišé’’. O. Toscani
Ak máte aj vy záujem o odvážnu reklamnú kampaň pre vašu firmu, neváhajte a napíšte nám, radi vám ju pomôžeme zrealizovať!
Prihláste sa na odber nášho newslettera a získajte najnovšie blogy včas!
Váš tím Efektívny Marketing.